Workshop

Ázsia: Minden, ami Kelet

A fókuszban Szibéria, Szingapúr, Irak, Fülöp-szigetek, Japán

Ázsia nem véletlenül az utazók egyik legkedveltebb célpontja hátizsákosoktól a luxusig. Kezdő utazóknak különösen ajánljuk, hiszen viszonylag könnyű utazni, olcsó, sok helyen jó a klíma (nincs is jobb ide menekülni a tél elől ) és ha alap elővigyázatossági szabályokat betartunk a legtöbb része viszonylag biztonságos is.

Okosságok, saját élményeinken keresztül mutatunk pár ötletet,, hogyan utazz olcsóbban, vagy szerezz több élményt. Elmondom saját használatú megoldásaimat, amivel a hírhedten drága helyek, mint pl. Ausztrália, Japán, Szingapúr olcsón bejárható

Szeretnéd feltenni a kérdéseidet, vagy észrevételed van a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk az alábbi linkre kattintva! A beszélgetés során az általad beküldött témákról is szót ejtünk majd.

Workshop előadók

Hajdu Ráfis Flóra

Lelassult idő – Ázsia napjainkban

Ici-pici totyogós korom óta tátott szájjal néztem a dokumentumfilmeket (főképp Sir David Attenborough műveit) és álmodoztam arról, hogy talán egy nap majd én is eljutok a sárkányok, dzsungelek és idegen kultúrák földjére, ahol furcsa dolgokat ehetek, pálmafák vannak és fehér homokos elhagyatott strandok, korallzátonyokkal és színes halakkal.

Ezek az álmaim sokáig megvalósítatlanok maradtak, bedaráltak a hétköznapok, az élet. Aztán egy nap úgy keltem fel, hogy ha most nem indulok el akkor soha sem fogom látni ezeket a helyeket. Ekkor nekiálltam megszervezni az utat, és megpályáztam egy ösztöndíjat, Indonéziába. Csodák csodájára (holott korábban soha nem nyertem semmit), megnyertem az ösztöndíjat, és minden a legjobban alakult, úgy ahogy álmodni sem mertem volna róla. Valahogy a sors is úgy akarta, hogy kijussak Ázsiába. Egy évig éltem Indonéziában és utaztam a környéken, és Dél-Kelet Ázsiában.

Sztori: Az indonézek nem szeretik bevallani ha nem tudnak valamit ezért többször előfordult az, hogy válaszolnak valamit de valójában fogalmuk sincs (pl. útbaigazításnál). A legviccesebb eset számomra az volt, amikor a Superindoban (indonéz Spar kb) marinált gyömbért kerestem, majd megkérdeztem egy eladót, hogy nem tudja-e hol van a marinált gyömbér. Pislogott egy darabig, majd a keze ügyébe eső első dolgot levette a polcról, mondván, hogy ez az. Természetesen köszönőviszonyban sem volt az amit mutatott (ha jól emlékszem talán sajt volt) azzal amit kerestem, de nem akarta bevallani, hogy nincs/nem tudja mi az.

Both Emese

Szibériától Szingapúrig, Iraktól a Fülöp-szigetekig

Éltem egy évet Kínában és két évet Vietnámban. így főleg erről a két országról van sok tapasztalatom. Mindkét helyen angolt tanítottam, és innen utazgattam egyéb országokat, mint Fülöp-szigetek, Kambodzsa, Borneo, Thaiföld, Laosz. Az utóbbi kettőben, valmaint Kínában biciklivel is utaztam.

Sztori: Elmesélném milyen volt Vietnámban és Kínában külföldiként élni, miben hasonló és különböző, hogy jutottam ki, az ottani élet előnyei és hátrányai.

Némethy András

Világlátta néven bizonyára többen ismertek már. Ázsia valamennyi országát beutaztam, hátizsákos, sokszor autóstoppos módon. Az elmúlt 7 év során számtalanszor tértem vissza a kontinensre, így van némi rálátásom a Közel-keletre, Közép-Ázsiára, Délkelet-Ázsiára is. De megfordultam Szibériában, Japánban és a Hindusztánon is néhány országban.

Sztori: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy hátizsákos világlátta nomád, aki Budapestről elutazott Szingapúrba. Mindezt szárazföldön, 11 ország érintésével; Szibérián és a Góbi sivatagon keresztül, Ujgurián át a felfoghatatlan Kínától a bájos Vietnamig, a lenyűgöző Kambodzsán át a békés Laosz, a turistás Thaiföld eldugott részein át egy sejtelmes mianmari kitérővel Malajzián át…

Ez az utazó Szingapúrt elérve sem torpant meg, hanem repülőgépre ült, és egy kis ausztráliai és új-zélandi kitérővel Ázsia többi országába vette az irányt, így jutott el gazdag Bruneibe, a rendkívül színes Fülöp-szigetekre és Sri Lanka szigetére is…

Végh Teodóra és Lőrinczi Hunor

Teodóra japán szakos diák volt, mikor megpályázta az első okinawai ösztöndíjat, egy évet nyelv szakos hallgatóként töltött az okinawai Ryukyu Egyetemen, ahol az intenzív nyelvtanulás mellett az okinawai vallást és a sámánnők szerepét kutatta. A második ösztöndíjjal 4 évet töltött az Okinawai Művészeti Egyetemen textilfestéssel, kerámiával, festéssel és filmezéssel.

Hunor az okinawai katonai bázisokon talált munkát gépszerelőként, a szabadidejében a helyi dobosokkal gyakorolt, készített egy kürtőskalács-sütő gépet bicikli- és autóalkatrészekből és népszerűvé tette a magyar édességet a szigeten, illetve szigonypuskás halászként tarka trópusi halakat hozott haza vacsorára.

Az okinawai élet az óceán szerelmeseivé tett minket, rengeteget kirándultunk a szigeteken autóval, hajóval, biciklivel, igyekeztünk a legeldugottabb partokra is eljutni és búvárkodni, szörfözni, halászni.

Okinawa mind kulturálisan, mind természetileg egy különleges sarka a világnak, nagyon szerencsések vagyunk, hogy megismerhettük és szeretnénk továbbadni, amit megtanultunk róla.

Sztori: Okinawán élnek a világon a leghosszabb ideig az emberek. Nem ritkán látni mosolygós, piacon vagy kikötőben együtt guggolva beszélgetős százéveseket a szigeteken. Az egyik kicsi szigeten volt egy barátunk, ‘Tako no odzsi’ (a Polipos bácsi), aki a századik életévét már betöltötte, de minden reggel kiment a tengerpartra polipra vadászni (innen a neve). Ráadásul mikor találkoztuk, rendre kikezdett velem minden agg-ály nélkül 🙂 Volt benne életkedv, az biztos!

Hogy mitől ez a fantasztikus életigenlés és egészség? Ezt már sokan kutatták.
1. A tradicionális okinawai konyha, sok zöldség, kevés hús, tengeri hal és hínár.
2. A szigeti éghajlat, levegő és életérzés (kevés stressz).
3. A KAJIMAYA, vagyis az idősek ünnepe, amit a 96. születésnapon tartanak.

A kínai naptár 12 éves ciklusokban számolja az életet és úgy tartják, 96 éves korban “érünk körbe”, tehát innen visszatérünk a gyerekkorba. Ezen a nevezetes napon hagyományosan tarka ruhába öltöztetik az ünnepelt aggastyánt és egész nap őt ünneplik, zenével, tánccal, lakomával és körmenettel a faluban. Az ünnep jelképe a tarka szélforgó – ami az élet körforgását és a gyerekkorba való visszatérést szimbolizálja.

Makra Péter

Én több, mint ötven éve nagy kerékpárbarát és síelő,  versenyző, volt edző és versenybíró vagyok. Életem során igen sok társas kerékpártúrát, sítúrát vezettem és tettem szerte Európában és Ázsiában.
2008.-ban egy hónapos túrát tettem lakhelyemről, Szegedről főleg a nagyobb európai folyók völgyeiben Párizson keresztül, majd a teljes El Camino Francés útvonalán Európa legnyugatibb pontjáig, az Atlanti Óceánig, a Roca-fokig.
2010.-ben több mint két és fél hónapig dolgoztam kinn az Indiai-Himalájában és munkám közben Ladakban nagyon sokat közlekedtem és túráztam a környező lámakolostorokhoz egy hegyikerékpárral. Kétszer is feltekertem a világ legmagasabban fekvő, gépjárművel megközelíthető szilárd útján a hegységrendszer 5.606 méteres magashágójára, a Khardung-La-ra. Először az első Leh-Khardung-La Nemzetközi Kerékpárversenykor, ahol én voltam a legidősebb versenyző a magam 62 évével.
Tavaly, 2017.-ben pedig közel fél évig dolgoztam ugyancsak a Magas-Himalájában, Ladakban 3800 méter magasságban egy buddhista lámakolostorban lakva a világ legmagasabban épülő új múzeumának a The Matho Museum Project nemzetközi csapatában annak villamos- és energetikai tervezőjeként, projekmenedzsereként. Ekkor az előbbi, immáron nyolcadszorra megrendezett himalájai kerékpárverseny indítójának kértek fel. Öreg ember nem vén ember, így utána pedig Indultam a világ legmagasabban , 3500-3600 méter közötti magasságában megrendezett Himalája Marathonon is a nekem megfelelő kategóriában, az egyik rövidebb távon is.

Jeli Gábor  – Jeti

Jeti néven ismerhettek és a legnagyobb szenvedélyem az utazás, 20 évet utazgattam a föld nevű bolygón, bejártam 4 földrész 91 országát és a bennem lévő infókat szeretném megosztani veletek, hogy elkerülhessétek azokat a csapdákat, amikbe belefutottam. Kezdetben stoppal utazgattam, és ott aludtam, ahol rám esteledett, majd a későbbiekben áttértem a helyi tömegközlekedésre és a civilizáltabb szállásokra. Laktam barlangban berber hegyi pásztorral, vietnámi jakuzzis luxusszállóban, utaztam ökrös szekéren és Porschéban is.
Az első hosszabb túrám Budapesttől stoppal a Szaharáig, némi kitérőkkel és vissza (2,5 hónap 40 000 Ft-ból), aztán jött 5 hónap Dél-Amerika és töménytelen kaland és persze Ázsia, ahová rendszeresen visszatérek és igyekszek minél több időt ott tölteni.
Itt most arról szeretnék mesélni nektek, hogy nem is olyan drága Japán és ha bevállalós vagy és nem félsz kipróbálni az Urban Campinget, akkor rengeteg élménnyel gazdagodhatsz
A közelmúltban megjelent dél-amerikai stoppos utazásaimról írott könyvemet kedvezményes áron dedikálva megveheted a fesztivál ideje alatt.

Varjas Gabriella

Kalandok Japán legdélebbi szigetein

1998-ban jártam először Ázsiában, és azóta is visszajáró rajongó vagyok, pedig rögtön a legmegosztóbb, és legnehezebben utazható országban, Indiában kezdtem. A nászutunkon Nepálban körbegyalogoltuk az Annapurna kört. Indiával azóta még háromszor találkoztunk, és még mindig mennék, de mindenevő vagyok. Jött Japán, Sri Lanka, Thaiföld, Kambodzsa, Bali, Vietnám, Burma, Borneó, többen többször is. Sokszor “nehezítő tényezőként” gyerekkel , családdal utaztam, mert velük együtt is érdemes.

Kassay Tamás

Kassay Tamás – Spabook
Az első spablogger, aki hátizsákkal keresi a kalandokat és ha lehet, akkor 5 csillagos szálloda medencéjében, azon kívül gyógyfürdőben, vagy éppen vízesésben piheni ki a túrázás fáradalmait.

A forróvizes fürdők miatt indultam el Japánba, a különleges medencék miatt mentem Hong Kongba, tengerpartozás mellett hot spring látogatást is tettem Thaiföldön, és segítettem egy luxus szálloda elindításában Kambodzsában. Legutóbbi utam Sri Lankára vezetett, így ezekről a területekről hozok élményeket, érzéseket és naprakész infókat.

Kuun Aladár

Az elmúlt években bejártam a kontinens nagy részét Szibériától Mongólián át Észak-Koreáig. Imádom az ottani embereket, a különböző kultúrákat, amikről szívesen mesélek, akár csak arról, hogy hogyan utazzunk az orosz vasúton, vagy milyen az élet a Bajkál-tónál.