Vitéz Kürtős Team

Duna 2860 – kajakkal a Fekete-erdőtől a Fekete-tengerig

A Vitéz Kürtős Team (Bálint Gáspár, Bálint F Gyula) 2011-ben jött létre egy afrikai off-road túra kapcsán, amire aztán 2012-ben került sor. Azóta túl vagyunk egy kerékpáros El Caminón, egy robogós-hegymászós Korzikai túrán, és most már a Duna 2860-nak elnevezett kalandunkon is, amiről most mesélni fogunk.

Az autó, kerékpár és robogó után egy újabb közlekedési eszközt kerestünk, amivel kalandozhatunk, így esett a választás a kajakra. Mindenféle vízi előélet nélkül, egy hónappal a túra indulása előtt ültünk először kajakba a Budapesti Evezős Egyesületnél, ahol vállalták, hogy megtanítanak az alapokra.

2014 június elején utaztunk ki Németországba, ahol először ellátogattunk a Duna forrásfolyóinak, a Bregnek és a Brigachnak a forrásaihoz, majd másnap a donauechingeni első Duna-híd alatt belemerítettük evezőinket a Dunába. 40 napra, és fejenként nagyjából 900.000 evezőcsapásra volt szükség arra, hogy testközelből végignézzük, ahogy a helyenként pár centiméter mély, sőt Immendingen után akár teljesen eltűnő Dunából egy kilométernél is szélesebb folyam válik, hogy aztán három csatornára válva megérkezzen a Fekete-tengerbe. De a Dunán véhigevezni nem csak ezért nagy kaland.

Látni az országokat, tájakat, amin keresztül folyik, kezdve az első áttöréstől Weltenburgnál, a csodálatos Passau-Bécs szakaszon, a Dunakanyaron, a Kazán-szoroson keresztül a Duna Deltáig, belepillantani a mellette élő, különböző nemzetiségű emberek életébe, mind-mind nagyszerű tapasztalatok.

Ugyanakkor a folyón túrázva negatív dolgokkal is szembesültünk, amelyek az emberi tevékenységnek köszönhetők: azzal, hogyan válik a tiszta víz egyre koszosabbá, hogyan váltják le a vízen úszó virágokat a műanyag palackok, azzal, hogy a meredek folyóparton lezúdított kommunális szemét fentről nem látszik, de a folyóról annál inkább, és azzal, hogy a folyóba dobott szemét elúszik, nem oldottuk meg a hulladék problémát, hanem áthelyeztük máshova.

Képzeljük el, hogy ha a szomszédunk úgy tartaná tisztán a portáját, hogy átseperi a mi kapunk elé a szemetet. Pontosan ez történik a folyókkal, a szenvedő felek pedig a folyó alsóbb szakaszain lakók, és főleg a tengerek, óceánok, ahol egyre csak gyűlik a szárazföldről bemosott szemét.

A Vitéz Kürtős Team túrái során megszokott, hogy ahol tudunk, kürtőskalácsot sütünk. Nagy segítségünkre van ebben az általunk tervezett, gyártott és forgalmazott, hordozható mini kürtőskalács sütő. A Bake’n’Roll természetesen a Duna 2860 túrán is velünk volt.

Összesen 85 darab kürtőskalácsot sütöttünk, jutott belőle a Donaueschingenben éppen arra járó helybélieknek, az Öpfingenben egy privát Duna partot számunkra biztosító horgászoknak, A Neustadt-i kemping lakóinak, a Passau-Bécs kerékpártúrát teljesítő lányoknak Obernzellben. És természetesen jótékonykodtunk is kicsit, amikor a Duna Deltában található Letea település kisiskolásait a szünetben megleptük ezzel a finomsággal.

A túra tanulsága? Ezt Gáspár fogalmazta meg: „Kis lépésekkel és kitartással bármit el lehet érni, mint ahogy napi 70-80 km evezéssel át lehet szelni fél Európát. Az ember szabadnak érzi magát a Duna közepén, ám tudja, hogy itt minden rajta múlik, hogy hova, milyen irányba és milyen tempóban halad. És ez igaz az életben is!