Kerekasztal

Túrázás, vadkemping

Ha érdekel a túrázás bármilyen formája, legyen az rövid- vagy hosszútávú, akkor ezt a kerekasztalt neked találtuk ki. Ha most kezdenéd, de még nem igazán tudod, hol is kezdd, vagy éppenséggel már túrázgatsz, de felmerült benned néhány kérdés a témában, itt a helyed. Mivel mindened a hátadon cipeled, esetenként sokáig, ezért nagyon fontos a megfelelő felszerelés kiválasztása. A nem megfelelő felszerelés teljesen tönkre tudja tenni az élményt, vagy akár a túra sikere is múlhat rajta. Itt a kerekasztalon gyakorlott túrázók segítenek, hogy Te is minél hamarabb útra kelhess a legkönnyebb, de megfelelő felszereléssel.

Szeretnéd feltenni a kérdéseidet, vagy észrevételed van a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk az alábbi linkre kattintva! A beszélgetés során az általad beküldött témákról is szót ejtünk majd.

Kerekasztal előadói

Székely István

Az Alföld szülötteként teljesen magától értetődő, hogy mivel akartam foglalkozni már tizenéves koromtól kezdve: sziklamászással. Évekkel később erre Írországban nyílt lehetőség. A sziklán minden figyelmemet a kis kiszögellésekre és a mozdulatokra összpontosítom. Mászás közben megszűnik számomra a külvilág.

Hazatérve elvégeztem egy sziklamászó tanfolyamot is, majd a társam meggyőzött arról, hogy a téli magashegyi tanfolyamon is ott a helyünk. Ehhez jól be is vásároltunk felszerelésből, és innentől kezdve elhárult előlem minden akadály. A Tátrában és az Alpokban jó pár túrát és hegyet tudhatok a hátam mögött. Köztük több három- és négyezres csúcsot is sikerült megmászni. Az igazán egzotikus élményeket azonban Dél-Amerikában gyűjtöttem be. Túráztam az Aconcagua lábánál az első leeső hó után. Volt szerencsém megmászni a Villaricát (egy működő vulkán), a Chachanit és a Mistit (mindkettő 5000+ méter), valamint felküzdöttem magam a világ legmagasabb homokdűnéjére.

A túrázást természetesen már sokkal korábban kezdtem, így végigjártam a híres W túrát a Torres del Paine Nemzeti Parkban, és a Vuelta al Huemul körtúrát a déli patagóniai jégmezőhöz, de természetesen a Fitz Roy és Cerro Torre klasszikus túráit sem hagyhattam ki.

Később Izlandra is eljutottam, ahol vulkánok között, lávamezőkön túrázhattam a kietlen felföldi tájakon. Eddigi túrás pályafutásom megkoronázása pedig kétségkívül a Mount Everest alaptábora túra volt.

Blog
Instagram

Horváth Gyula

Horváth Gyula vagyok.
A vadkempingezéssel való ismereteim kb. 10 éve kezdődtek.
2012-ben Londonba bringáztam a lányommal oda-vissza vadkempingezve.
2017-ben két mankóval körbejártam az országot a kéktúra mentén, vadkempingezve.
2021-től 2023-ig bejártam fél Európát bringával és a cicámmal, szigorúan vadkempingezve költségcsökkentés miatt.
Így elég komoly tudással rendelkezem.
Ha eljössz, akkor segítséget kaphatsz, hogy kell megfelelő helyet találni és több más praktikus dolgot.

Dr. Fülep Teofil (VeloTeoFoto.net)

Az utazás–túrázás az életformám, leginkább gyalog- és kerékpártúrázom 1990 óta; alkalmanként vízitúrázom, korábban barlangi és magashegyi túráztam. Saját fejlesztésű szakágam az úszótúrázás. Túravezető és idegenvezető vagyok, 12 évig kutattam a hazai hegyvidékeken. Elindulok valahová itthon Magyarországon vagy külföldön, ami csak belefér, a hozzáférhető és célszerű módon. Rengeteget láttam, de megunhatatlan és sosem elég. Hogy mikor, merre és hogyan megyek, elsősorban a szabadidőmtől és a lehetőségeimtől függ. Hazánkban (beleértve a Nagy-Magyarországot: Erdély, Kárpátalja, Magas-Tátra, Alacsony-Tátra stb.) szinte minden fontosabb helyen túráztam már, számos területet bejártam, otthonomnak a Bükköt tekintem. Gyalog-, kerékpár-, illetve úszótúráztam továbbá Csehország, Németország, Dánia, Hollandia, Görögország, Spanyolország, Montenegró, Bulgária, Portugália, Olaszország és Albánia sík- és hegyvidéki, elsősorban tengerparti tájain, tengerein. A túratechnikai tapasztalataimat és fejlesztéseimet túravezetői könyvekben tettem közzé és oktatom, az útjaimról földrajzos utazási túrás előadásokat tartok.

Az időben és távban hosszabb utakat részesítem előnyben, ahol nagyobb hatással lehet rám a természet és a táj. A legjobb és legtöbbet nyújtó megoldás, ha kint éjszakázom valahol az erdőben, a hegyen. Nyáron függőágy, télen sátor, bivak bármikor. Eltöltök egy gyönyörű naplementét, majd jönnek az éjjel hangjai és fényei, aztán hajnal, reggel, és indul egy újabb túranap. Megtehetem bármilyen évszakban és időjárásban, az élmény felejthetetlen! Az utazás, túra, fotó, fenntarthatóság – kerékpáros életmód honlap-blogomon is írok ezekről.

A túrázás és a vadkempingezés ismereteiről beszélgetünk majd a kerekasztalon, ahol szervezési és technikai kérdéseket vitatunk meg.

Csutka István (Camino Steve)

Csutka Istvánnak hívnak, de a Camino Steve név ragadt rám a világ túraútvonalain. A színházak világát cseréltem az izgalmas, különleges és kihívásokkal teli utakra – úgynevezett thru-hiking, azaz hosszú távú túraútvonalakra. Igyekszem megmutatni, nem csak az El Camino során találhatod meg önmagad, 50 év felett is van élet, lehetnek célok és teljesítmények és bolygónk olyan pontjait is megismerhesd, amelyeket kevesen fedeznek fel, pedig ezekre a helyekre is el lehet jutni, akár kis költségvetéssel is.

45 országban jártam és többek között ezeken a legendás útvonalakon is koptattam megszámlálhatatlan túracipőimet: USA – Appalachian Trail, Pacific Crest Trail – Mojave-sivatag, Grönland – Arctic Circle Trail, Korzika – GR20 Corsica, Kolumbia – Lost City Trail, Jordánia – Jordan Trail, Skócia – Cape Wrath Trail, West Highland Way, Great Glen Way, Hadrian’s Wall Path, Anglia – 24 Hours 24 Peaks Challenge, Franciaország – Tour du Mont Blanc, Tanzánia – Kilimanjaro, Görögország – Athos-hegyi Autonóm Kolostorköztársaság, Spanyolország – El Camino de Santiago és végül, de nem utolsó sorban, az Országos Kék-Kör 2575 kilométere 56 nap 8 óra és 26 perc alatt.