360fok bringa

Kerékpárral a Föld körül – Á-tól Z-ig
40 ezer kerékpáros kilométer a Föld körül

Harkányi Árpád és Zárug Zita vagyunk, egy budapesti házaspár. Már a megismerkedésünkben is szerepe volt a kerékpárnak, így a hatodik randevúnkon már 100km-t tettünk meg közösen. Ezt nem sokkal később követte a 13. randi, ahol már 400km-t tettünk meg együtt Brüsszel és Amszterdam között, miközben egyikünk egy nagy, 8.000 km hosszú európai kerékpártúrát járt. Ezek után adta magát az ötlet, hogy az esküvőnkre is bringával menjünk, sőt, az esküvőt bringás nászmenet majd egy elég nagyszabású nászút követte: 40.143 kerékpáros kilométert megtéve, 46 országot érintve megkerültük a Földet.

2 évet töltöttünk Ázsiában, ahol jártunk fent 4655 méter magas hágóban a Pamírban, ahol a nagy magasság mellett hóviharral és az útra fagyott jégbordákkal is meg kellett küzdenünk. Türkmenisztánban sivatagon és homokviharon vágtunk át, de később tekertünk Malajziában monszunesőben, és 46 fokos hőségben is. Ausztrália és Új-Zéland ezek után igazi felüdülés volt, ám azért ezekben az országokban is értek minket meglepetések.

Közel 3 év utazás után Hawaii felé vettük az irányt, ahol sikerült meghódítanunk a Nagy-sziget legmagasabb hegyét, a 4207m magas Mauna Keát, ahová 2800m-es magasságig kerékpárokkal tekertünk fel. Utunk innen San Francisco felé vitt.  Repültünk tovább – a bringákat, mint minden ilyen esetben, poggyászként feladva – hogy onnan egészen Sao Pauloig szárazföldön folytassuk. Latin-Amerikában sem kerültük ki a hegyeket, így a biciklivel az Andokban is 4000 méter fölé kapaszkodtunk. A Machu Picchu és a Titikaka-tó érintésével fejeztük be ezen a kontinensen a csavargásunkat, hogy Párizsba repüljünk, ahonnan az Alpok hágóin át vezetett haza az út Budapestre, a Hősök terére, ahonnan 1550 nappal korábban elindultunk.

Kerékpárral utazni számunkra egyfajta életérzés, egy olyan mértékű szabadság, amihez foghatót csak a gyalogtúra adhat, ám gyalog nehéz megtenni hosszabb távokat. Így maradt számunkra a kerékpár, mint eszköz a szabadsághoz és a világ felfedezéséhez. Ennél jobb módszert nem ismerünk, hiszen a kerékpáron ott és akkor állunk meg, ahol akarunk, ha szeretnénk, mindenkinek köszönhetünk vagy megállhatunk bárkivel beszélgetni, érezzük az illatokat és értékeljük a távolságokat, hiszen mindent a saját erőnkből teszünk meg. Soha nem örültünk úgy napsütésnek, jó szónak, falat ételnek vagy korty víznek, mint ezen az úton.

A sok viszontagság közben megtanultuk értékelni az élet apró örömeit és azt, hogy minden csak fejben dől el, és rengeteg, sőt szinte minden a dolgokhoz és az emberekhez való hozzáállásunkon múlik. Szoktuk mondani, hogy ez az utazás volt a legjobb iskola, ahová valaha jártunk. Ehhez az iskolához pedig a legkiválóbb eszköz, vagy ha úgy tetszik, játékszer a kerékpár.

Ha kíváncsi vagy rá, hogy milyen kerékpáros kalandokba volt részünk, mi mindent tapasztaltunk és tanultunk az úton, gyere el az előadásunkra, ahol fotókkal és rövid videókkal színesítve mesélünk az utazásunkról, és arról, miért a legnagyszerűbb dolog kerékpárral járni a világot. Ha az előadás alatt kérdések merülnek fel benned, örömmel válaszolunk rájuk!